Testbe kötözött lélek, bebábozódás mint a fejlődés egyik állomása, határátlépés és a kibontakozás képzőművészeti alkotásokban

PILLANGÓEFFEKTUS

Egyetlen kis változtatás az életedben sorsfordító hatással lehet a későbbi történések alakulására. A pillangóhatás a káosz elmélet egyik (alap)tétele, miszerint „ha egy pillangó megrebbenti a szárnyát a világ egyik felén, akkor ez akár tornádót is gerjeszthet a világ másik felén”. Testünk, a lelkünk és mi magunk is folyton változó, dinamikus rendszerek vagyunk. És ha igaz az elmélet, akkor egy pici változtatás a jelenben felbecsülhetetlen hatással lehet a jövőbeli életünkre.

Tóth-Vásárhelyi Réka és Szirmai Nóra művészek kollaborációjának segítségével vizsgálhatjuk meg a pillangó metamorfózisának csodálatos alkímiai folyamatát. A kiállítás bemutatja azt az erőteljes testi és lelki átalakulási folyamatot, mely a bábozódástól a pillangó állapotig megy végbe. Az alkotások segítségével saját belső lelki folyamatainkra vizsgálhatjuk egyfajta önreflexióval. A bebábozott, védett anyaméh állapotából saját változásaink és szárnyalásunk útját követhetjük.

Minden leszületett testben egyszer elindul egy belső feszítés. Ez egy folyamat kezdete, amikor testünkben, akár gúzsba kötve is, de teret kell biztosítanunk lelkünk megérkezésének. Ebben a metamorfózisban a testünk és a lelkünk egybeforr és a szellemmel kiteljesedik. Tudatossá válik, kilép a fényre, öntudatára ébred, majd kitárja szárnyait és repülni kezd. Azonban ez az átalakulás, – akárcsak a hernyóknál, akik ösztönösen el is rejtőznek erre az időre, – láthatatlanul, titokban zajlik és visszafordíthatatlan fejlődést hoz. Az alkímia, nem más, mint a földi élet születése, az összeolvadás!

A pillangó a teljes átalakulás szimbóluma. Megmutatja, hogyan lehet a legkönnyebben megvalósítani azt, amivé válni szeretnénk. A gondolatfonalak a lélek fejlődésének különböző állomásait érintik, a bábozódás állapotát meghatározó kötöttségből kiindulva, az elengedésen keresztül egészen a kibontakozásig, azaz a pillangóvá válásig.Ennek a varázslatnak a vízióját igyekeztünk alkotásainkban megidézni.

A kiállítás kurátora:
Bacsek Júlia, művészettörténész

Helyszín:
KÉPEZŐ Galéria, 1024 Budapest, Keleti Károly utca 13/A

A kiállítás megtekinthető:
2023. október 6. – november 9. között

Megnyitó: 
2023. október 5. 18:00

Művészetpedagógia:

Kiállító művészek

Tóth-Vásárhelyi Réka

Tóth-Vásárhelyi Réka (1975) (művésznevén Renka) magyar iparművész, rajztanár, a kokesibabák nemzetközi hírű készítője, 2015-ben az első külföldi díjazott a Siroisi városában tartott Japán Országos Kokesi Versenyen, majd 2016-ban annak első külföldi fődíjasa. 2002-2004 a japán Kobe Egyetemen tanult. Kutatási területe a japán művészeti nevelés módszertana volt, emellett megismerkedett az ikebanával, a virágrendezés művészetével, a kalligráfiával, elkezdett szobrászkodni, és itt ismerkedett meg Cukavaki Dzsun szobrászművész mellett a fa megmunkálásával is.  2007-től a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME), posztgraduális képzésében vett részt, ahol rajztanár–textiltervező MA diplomát szerzett. 2008-tól Linzben a Művészeti Egyetemen PhD képzésen vett részt.
2011-ben kezdett el kokesi készítéssel foglalkozni. Kokesi babái aprólékosan megmunkáltak, kisebbek és fényesebbek, mint a megszokott japán kokesik. 2016 tavaszán Sintó szertartáson megkapta a kokesi készítő mesterek áldását.

Alkotásaiban rejlő varázslat az alapanyagul szolgáló fa élettörténetéből születik, melyek egyenként kifejezik saját egyéniségüket és egyediségüket. Az új anyagok és formák koncepciója a nőiességet helyezi középpontba, feltárva a női szerepek és minőségek világát.

„Lágyan ölelő,
Vörös női sorsfonal
Gyökerekhez köt.”

Szirmai Nóra 2010-ben diplomázott a Magyar Képzőművészeti Egyetemen szobrászművész szakon. 2009-ben Olaszországban folytatott szobrászati tanulmányokat. 2021-ben elvégezte a Budapest Art Mentor programot. Kiállított többek között a Káli Art Parkban, a Bécsi Collegium Hungaricumban és a Budapest Young Art Fair-en.

Munkái természeti motívumokból, hálózatok megfigyeléséből indulnak ki: Rendkívüli módon foglalkoztatnak engem a kapcsolatok, rendszerek, hálózatok olyan értelemben, mint az emberi viszonyok, a psziché bonyolult felépítése, az ideg – pályák kapcsolódása, az érzelmi összekapcsolódások. Innen ered a vonzódásom az olyan formák iránt is, ahol ezek a dolgok megfogható, látható formában vannak jelen, mint a rovarok szárnyának erezete, az érhálózatok, növényi relevanciák.

Mindez acélban. Acéllal általában nem a tudattalanunkat megjelenítő szobrász – művészetben, hanem emelőszerkezetekben találkozunk. A festett acélszerkezetek, főként azok a színek, amiket Nóra használ, a citromsárga, narancs vagy piros, hozzáadnak ehhez az indusztriális érzethez, hiszen nehézipari szerkezetek, az épületgépészet színei. A madárszárnyak, angyalszárnyak érzékeny és leheletfinom megmunkálása tehát összefeszül az acél anyagával, az acélszobrá – szat robosztusságával, és a citromsárga rikító színvilágával. Tovább fokozza a feszültséget az, hogy Nóra nagy méretekben alkot, szobrai általában ember – magasságúak, a munkák tehát nem kicsik, nem visszahúzódóak, így lágyságuk óriási erővel párosul. Talán emiatt a méret miatt azt is érezhetjük, hogy a művek egyfajta élőlények, saját személyi séggel, lelkivilággal, érzelmi töltettel rendelkeznek, és entitásuk nem feltétlenül kapcsolódik azzal a jelenséggel, amikre az ábrázolásukkal utalnának.

Szirmai Nóra

A pillangó a teljes átalakulás szimbóluma. Megmutatja, hogyan lehet a legkönnyebben megvalósítani azt, amivé válni szeretnénk.

A pillangó minden vallás és mítosz része. A korai kereszténységben a feltámadott lélek jelképe volt. A keresztény kultúrában a pillangó a világi dicsőség és a hiúság múlékonyságának jelképe. A pillangók vonzódása a fényhez, tűzhöz pedig a megtisztulás iránt vágyakozó lélek halhatatlanságát szimbolizálja. Kínában a beteljesült házastársi boldogság és öröm szimbólumaként használták. Amikor a japán mitológiáról van szó, a pillangók gyakran a szépség és a törékenység szimbólumaiként jelennek meg. A hagyományos történetekben az istenek hírnökeinek is tekintik őket, akik szerencsét vagy védelmet hoznak. A pillangó szorosan kapcsolódik a japán szellemvilághoz, és sok mítosz és legenda övezi őket. Az indiánoknál a változás, az öröm és a színek jelképének tartották. Más népek hitében a pillangók a Tündérbirodalom lényeivel állnak szoros kapcsolatban.

A mesék, mondák pillangószárnyú tündérei a kecsesség, báj és a női varázserő szimbólumai.
A pillangók különös mozgása egy táncra emlékeztet minket, ha sokáig figyeljük önfeledt játékukat, szétárad bennünk a könnyedség és az öröm. A pillangók lábán egy különös ízérzékelő receptor található, amikor a virágokon sétálgat, ízlelgeti édességüket.

Kiállításhoz kapcsolódó programok

Kiállításmegnyitó

Október 5. csütörtök 18:00

A kiállítást megnyitja: Bacsek Júlia, művészettörténész

Női beszélgető est

Október 13. péntek 19:00

A programon való részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött!

Japán pillangó kokeshi baba festő workshop

Október 14. szombat 10:00 – 12:00

Ingyenes Meseműhely foglalkozás felnőtteknek

Október 21. szombat 10:00 – 13:00

Őszi-téli lelki immunerősítés – Kapcsolódj be, inspirálódj és ha van kedved, oszd meg saját gondolataidat, élményeidet és a mesékkel kapcsolatos felfedezéseidet.

PILLANGÓ HATÁS A MŰVÉSZETBEN│ÁTALAKULÁS A KÁOSZBAN

Ingyenes művészetpedagógiai foglalkozások iskolás csoportoknak

Várjuk 1.-12-es osztályok jelentkezését ingyenes foglalkozásainkra, melyek 10:00-11:30-ig tartanak szerda és csütörtöki napokon.

PILLANGÓEFFEKTUS│Finisszázs

Ingyenes interaktív tárlatvezetés

A tárlatvezetésen a lepkék sokoldalúságát és sokrétű szimbolikáját járjuk körül, és könnyed művészettörténeti áttekintéssel megnézzük, hogyan jelenik meg a reneszánsz festészetben vagy a kortárs képzőművészetben. Interaktív játékokkal és a kiállításhoz kapcsolódó alkotó feladatokkal mi magunk is egyfajta átalakuláson megyünk át.

A kiállítást a Nemzeti Kulturális Alap támogatta